Rektorn på Rikstens skola: ”Jag har inget emot att vi ses som en pluggskola”
Rektorn Ulf Linder byggde bokstavligen upp Rikstens skola från grunden. Hans vision om en trygg och harmonisk skola som vilar på en traditionell pedagogik med inslag av utomhuspedagogik förverkligades hösten 2013. Ambitionen är att alla Rikstens barn ska få den bästa tänkbara skolgången här.
Första parkett mot det gamla flygfältet i Riksten – där ligger Rikstens skola. Det gröna fältet som kantas av skog ger de rätta förutsättningarna för utomhuspedagogik som är en av skolans hörnstenar. Innanför skolans dörrar är byggnaden designad för att ge skolans elever och personal den bästa möjliga arbetsmiljön. Ljusa öppna klassrum kombineras med bland annat en modern slöjdsal och en gemytlig matsal där eleverna dagligen serveras lagad mat från grunden och med bra råvaror direkt från skolans restaurangkök. De ljusa träslagen som dominerar i inredningen har en dämpande effekt på ljudnivån.
– När jag började som rektor på Rikstens skola var detta en byggarbetsplats. Mitt kontor låg i en skrubb i idrottshallen där jag rekryterade personal. De som hoppade på jobbet tycker jag var modiga, för det fanns ju inget att visa – bara ett stålskelett, berättar Ulf Linder.
Hösten 2013 öppnade skolan för de första eleverna, 130 stycken, som togs emot av en personalgrupp på 14 personer. Vart efter åren gått har skolan byggts ut med en årskurs per år. De som var fyror när skolan startade är idag nior. I dag har skolan 100 anställda och 720 elever. Ulfs fokus för skolans verksamhet har idag skiftat från utbyggnad, etablering och att bygga en organisation till att formulera den övergripande pedagogiken.
– En viktig inriktning för vår skola är anknytningen till området och att bedriva utomhusundervisning. Även om skolan vuxit och det inte är lika enkelt att bedriva den sortens pedagogik med dryga 700 elever som med 130 så ska utomhuspedagogiken lyftas in i verksamheten i möjligaste mån, säger han.
Utöver det ligger tanken på att bygga trygga ungdomar med goda kunskaper genom att i klassrummet bedriva traditionell och beprövad pedagogik.
– Jag har inget emot att vi ses som en traditionell pluggskola. Det är också något som föräldrarna till eleverna känner sig trygga med för att de själva känner igen sig i den pedagogiken. Vi har goda resultat och det ska vi fortsätta med, säger Ulf Linder.
Arbetsmiljön är också viktig för att skapa både trygghet, harmoni men även rätta förutsättningar för inlärning. Varje klass har därför ett maxtak på 28 elever, uträknat utifrån så att både ljus och syre ska räcka till alla samt från klassrummets storlek så att varje elev har tillräckliga ytor att röra sig på. Dessutom måste de två pedagoger som finns i varje klassrum kunna ha bra överblick över eleverna.
– Eftersom allt fler flyttar in till Rikstens friluftsstad och många av dem är barnfamiljer så håller vi en eller ett par platser lediga upp till sjunde klass för att just kunna bereda plats till nyinflyttade. Vi vill inte riskera att neka plats till något barn som bor i Riksten och som vill gå i skolan här, säger Ulf Linder.
Barn som vistas ute i naturen och den friska luften är friskare, mindre stressade, får bättre motorik och koncentrationsförmåga. Därför är utomhusundervisning en viktig del i den övergripande pedagogiken på Riksten skola.
Mitt i skolans hjärta ligger skolmatsalen där eleverna varje dag serveras vällagad mat med bra råvaror i en miljö som mer påminner om en restaurang än en traditionell skolmatsal.
Klassrummen är ljusa och rymliga. Den magiska gränsen på max 28 elever är uträknat för att klassen ska vara hanterbar men också för att ge bästa möjliga arbetsmiljö både för eleverna som för pedagogerna.
Det kan bli stökigt även i moderna och välorganiserad slöjdsal. Men med en liten städtävling som motivation så går städningen på ett kick.
Uppmuntran och motivering skapar trygga elever.
Text: Mary Örnborg. Bild: Louise Yourstone Tegborg
Publicerad 2019-03-29